Katener Sistemi: Tramvay veya LRT sistemlerinde aracın güzergah boyunca ve depo sahası içerisinde elektriksel olarak beslenmesini sağlayan (Trafo merkezinden araca kadar elektrik iletimini sağlayan) sisteme Katener sistemi denir. Katener sistemini oluşturan elemanlar tasarlanan hatta göre değişiklik göstere bilir. Genel olarak; Direkler, alt tüp, üst tüp, çapraz tüp, steady arm, katener teli, kontak teli, feeder kablosu, izalatörler ve bağlantı elemanlarında oluşur. Katener ve kontak teli ortalama 3500 kg lık bir kuvvetle gerdirilir.
Totman Pedalı(DEAD MAN PEDAL): 3 kademelidir (üst kademe: makinist yok, orta kademe: sürüşe hazır, alt kademe: DEAD MAN durumu*). 1. ve 3. durumlarda araş frenlemeye geçer, durur ve hareket etmez.
İvme Kolu: Aracın ivmelenmesi için kullanılan koldur. Hızlanmada 10, frenlemede 10 kademesi vardır. Kol sıfırdayken yani tam ortadayken araç ivmesizdir.
Ray Freni: Sadece acil durumlarda kullanılmalıdır. Makas geçişlerinde kullanılırsa deray* ettirme tehlikesi vardır. Çünkü ray freninde aracın ray fren pabuçları mıknatısa olarak yapışmaktadır. Bu pabuçlar makas dil uçlarına vurarak aracı deray ettirebilir veya araca veya makasa zarar verebilirler.
Kayma ve Kızaklama: Aracın harekete başladığı sırada tekerleklerin patinaj yapması ve frenleme esnasında tekerlerin rayda kayması.
Bıkın: İki rayın ortasında bulunur ve aracın geçişi sırasında araca sinyal bilgisi verir.
Boden: Araç tekerleğinin dış kısmındaki yüksek kısımdır. Aracın raydan çıkmamasını ve istikamet doğrultusunda ilerlemesini sağlar.
Raylar ana hatlarıyla ikiye ayrılır. Bunlar metro ve hafif metrolarda kullanılan vinyol tipi ve tramvaylarda hemzemin geçiş özelliğini sağlaması için kullanılan oluklu tip raylardır.
Kruvazman: Çapraz makas.
Gabari: Aracın genişlik ve yükseklik bakımından ölçüleri.
Ekartman: Yol açıklığı.
Conta: Rayların birleştirildiği yerler.
Kontr-ray: Belirli yerlerde aracın raydan çıkması halinde aracın hatta kalmasını sağlar.
Nivelman: Yolun proje kotuna yükseltilmesi.
Gizli Boşluk: Araçların geçişi sırasında yolun oturması ve araç geçtikten sonra tekrar yükselmesi sonucu
traversler* arasında meydana gelen boşluk.
*Travers: Üzerine rayların döşendiği ağaçtan, betondan veya demirden yapılan profil.
*Deray: Aracın raydan çıkması durumu.
*DEAD MAN Durumu: Makinistin sürüş esnasında herhangi bir nedenden ötürü bayılması veya hayatını kaybetmesi durumu.
*Direk, ray gibi basit terimler açıklanmamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder